Vapaa-ajankalastajapiireille,

SVK:n syyskokouksessa hyväksyttiin uusi toimintastrategia vuosille 2017-2021. Se sisälsi mm. tavoitteen viedä järjestön kalastuskilpailut yhä vastuullisempaan suuntaan. Siihen liittyen on paljon keskusteltu niin kutsutusta saaliskalojen pakkotaposta niissä kisoissa, joissa sellainen toimenpide on mahdollinen. Pakkotappo on ollut käytäntönä esimerkiksi Ruotsissa ja Norjassa jo pitkään ja Pohjoismaiden mestaruuspilkissä se on ollut sääntönä aina.

Ensi vuonna alkaa kilpailusääntöjen tarkistusrumba. Saaliin pakkotappo puhuttaa kuitenkin sen verran paljon, että piireiltä toivotaan kannanottoa asiaan jo ensi vuoden helmikuun loppuun mennessä. Näin toimien suodaan siitä eteenpäin työrauhaa kilpailutoimikunnalle jaostoineen muiden sääntöasioiden parissa.

Kyseinen sääntö astuisi mahdollisesti voimaan vuodesta 2018 lähtien ja koskisi kaikkia SM-pilkkikisoja, SM-onkea sekä SM-veneonkea. Asiaa käsitellään myös kilpailujaostoissa ja lopullisen päätöksen tekee SVK:n hallitus.

Pyydämme että piirit käsittelevät asiaa omissa kokouksissaan ja että kannanotot toimitetaan SVK:n kilpailuvastaavalle 28.2. mennessä; Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen..

T. Marcus
Marcus Wikström